In een ultieme poging marktaandeel te herwinnen op Microsoft heeft het Canadese Corel drastische prijsverlagingen voor de Wordperfect Suites aangekondigd. De Suite 8 upgrade gaat in Amerika voor 89 dollar over de toonbank, een prijsverlaging van 40 procent.
Suite 8 Professional Edition is 10 procent goedkoper geworden en kost 179 dollar.
Nu de PC-industrie met steeds goedkopere machines komt, voorziet Corel eenzelfde ontwikkeling bij software. "Goedkopere PC’s betekent ook goedkopere software", aldus verkoopdirecteur Don Sylvester. Corel gokt erop dat de gebruiker kiest voor een betaalbaar en toch degelijk product.
Volgens Jeff Tarter, redacteur bij het Amerikaanse tijdschriftSoftletter, heeft de actie van Corel goede kans van slagen. "De helft van de opbrengst van een pakket gaat verloren aan marketing. Door nu een zogenoemd ‘zichzelf verkopend product’ te voeren, kan je deze kosten drastisch verminderen."
Marktanalist Chris Shipley van de nieuwsbriefDemo Letter denkt echter dat de prijsverlagingen geen zoden aan de dijk zetten. "Corel zal zijn product alleen in niche-markten kwijt kunnen. Een acceptabel marktaandeel terugwinnen in de algemeen zakelijke markt is moeilijk en in de consumenten markt haast onmogelijk. De consument gebruikt veelal de producten die bij de machine geleverd worden of kiest voor software waarmee hij ook op kantoor werkt.