PTT Post verkoopt als eerste in Nederland op grote schaal een elektronisch paspoort, Keymail genaamd. Vanaf heden zijn de digitale certificaten beschikbaar. Dat maakt elektronische post veiliger.
Dit neemt een cruciale belemmering voor elektronische commercie weg. De leverancier weet voortaan namelijk zeker dat iemand echt de persoon is die hij voorgeeft te zijn.
Keymail is bedoeld om de twijfels weg te nemen over de identiteit van de afzender van een email-bericht. De gebruikers van deze certificaten hebben ook de zekerheid dat hun leveranciers ze serieus nemen. Ze kunnen met dit digitale paspoort hun email voorzien van een controleerbare digitale handtekening. Daarnaast weet de gebruiker dat het bericht tijdens de verzending niet is gewijzigd. Het bericht wordt in een ‘digitaal gesloten enveloppe’ verstuurd.
Keymail is vooral bestemd voor de zakelijke markt. Het gebruik ervan kost 120 gulden per jaar (exclusief btw). De fiscus gaat transportondernemers de mogelijkheid geven het Eurovignet elektronisch te bestellen. Keymail wordt daarbij geaccepteerd als identificatiemiddel. Het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting (CBM) begint omstreeks januari met een proef hiermee. Ook het adviesbureau Twijnstra Gudde, ondermeer actief op het gebied van e-commercie, gaat ermee werken. MKB Nederland staat positief tegenover het gebruik ervan. De aangesloten organisaties en hun leden krijgen het advies mee te doen.
Aan het afgeven van een Keymail-certificaat, met de gecontroleerde identiteit, gaat een uitgebreide procedure vooraf. De postbode komt bij de aanvrager langs. Ter plekke controleert hij het legitimatiebewijs, de handtekening en de pasfoto van de betrokkene. Het aanvragen van het Keymail-certificaat verloopt grotendeels elektronisch. PTT Post controleert ondermeer de (bedrijfs)naam, het email-adres, het inschrijfnummer bij de Kamer van Koophandel en de identiteit van de aanvrager. Bij zakelijke aanvragen volgt bovendien een telefonische controle.