ABN Amro en ING staan hoog genoteerd in de top-5 van favoriete werkgevers van hoog opgeleide informatici. CMG staat nog steeds op de eerste plaats. Dit blijkt uit een imago-onderzoek van VNU Business Publications, uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview.
CMG is het meest genoemde bedrijf waarvoor de informaticus op dit moment graag wil werken. Philips volgt op afstand als tweede. Opvallend is de populariteit van de banken. Op de derde en vierde plaats op de imago-ranglijst staan ING Groep en ABN Amro. Naast informatici wezen mensen uit de vakgebieden Natuur en Techniek, en Economie en Recht hun favoriete werkgever aan. CMG is als enig IT-bedrijf ook in de top-10 van alle respondenten terug te vinden, op de vijfde plaats.
Academici met een informatica-opleiding verwachten een bovengemiddeld salaris. Ze noemen 48.800 gulden per jaar als passend startsalaris. Na zes jaar verwachten ze 78.900 gulden. De hbo’ers denken aan een startsalaris van 45.200. De onderzoekers noemen de salarisverwachtingen hoog. In de huidige krappe arbeidsmarkt is de kans echter groot dat werkgevers de salariseisen van de toekomstige werknemers moeten inwilligen.
Zowel instromers als mensen met enige werkervaring zijn zeer mobiel en zoeken uitdagingen. Dit geldt niet alleen voor de informatici. In totaal acht 23 procent het waarschijnlijk over één jaar bij een andere organisatie dan de huidige te werken. 41 Procent zegt waarschijnlijk binnen drie jaar te verkassen en 54 procent heeft vijf jaar nodig. Van de werkzame hoger opgeleiden is 43 procent wekelijks bezig met zijn toekomst op de arbeidsmarkt. Slechts één procent zegt daar nooit mee bezig te zijn. Zelfs 75 procent van de werkenden is concreet bezig, met solliciteren en informatie zoeken of via bekenden. Gezien de hoge verwachtingen die de respondenten hebben zijn deze cijfers niet vreemd. Meer dan 80 procent schat de toekomst gunstig tot zeer gunstig in.
Een open en informele cultuur binnen het bedrijf achten de ondervraagden het belangrijkst, gevolgd door stimulerend management en goede producten of diensten. Verder vinden hoger opgeleiden hun werk belangrijk, maar hun privé-leven gaat voor.