De meeste leerkrachten op basisscholen zetten de computer in voor hun onderwijs. Internet-gebruik komt nog weinig voor. Volgens onderzoek van de Universiteit Twente gebruikt 93 procent van de leraren in het basisonderwijs de computer wekelijks.
Een jaar geleden was dat 80 procent. Opvallend is de toename van het gebruik onder kleine kinderen in de groepen één en twee: van 20 procent in 1994 naar ongeveer 70 procent. Volgens onderzoek dr. A. ten Brummelhuis duidt dit op brede acceptatie van de computer als onderwijshulpmiddel en op een substantiële mate van implementatie.
Regelmatig Internet-gebruik komt voor bij minder dan 5 procent van de leerkrachten. Ten Brummelhuis verklaart deze stagnatie doordat veel scholen de komst van een educatief netwerk afwachten. Een eerste pilot start dit najaar.
Het merendeel van de ondervraagden meent dat email en Internet-gebruik vaardigheden zijn waarover alleen de ict-specialist van de school moet beschikken. Van de schooldirecties denkt 14 procent dat de mogelijkheden van ict voldoende worden benut. Van de scholen heeft 20 procent de eigen ict-plannen neergelegd in een beleidsplan. Ten Brummelhuis stelt dat desondanks bijna alle scholen de afgelopen twee jaar hebben geïnvesteerd in vooral hardware, onderhoud en reparaties. In programmatuur heeft 6 procent de afgelopen twee jaar geïnvesteerd. Ten Brummelhuis meent dat de markt voor traditioneledrill en practice-programmatuur verzadigd raakt.
De behoefte aan scholing blijkt groot te zijn. Slechts 3 procent van de directies vindt dat alle leerkrachten voldoende geschoold zijn in ict-gebruik voor onderwijsdoeleinden. Welke kennis en vaardigheden nodig zijn, is nog niet duidelijk.
Het meeste geld dat basisscholen besteden aan ict gaat naar onderhoud. De meerderheid spendeert daar duizend tot vijfduizend gulden aan. Hierin ligt één van de problemen in de uitvoering Ritzens computerplan Investeren in Voorsprong. Uit de recente voortgangsrapportage blijkt dat nog niet duidelijk is welke bedragen de scholen structureel krijgen voor beheer en onderhoud.