Onderzoeksbureau IDC pleit voor het opzetten van een betalingsbalans voor elektronische aan- en verkoop. Zo’n betalingsbalans kan duidelijk maken voor welk bedrag Nederlanders via het Web in het buitenland kopen.
Met deze reactie wil het bureau tevens de kritiek weerleggen op zijn vorige maand gepubliceerde cijfers over elektronische handel in Nederland en de te trage ontwikkeling daarvan. Volgens Ron Scharis, chef-onderzoeker van IDC in Amsterdam, gaat de elektronische handel in Europa zich zelfs nog sneller ontwikkelen dan het bureau een maand geleden voorspelde.
Aanleiding voor die mening vormen de voorlopige uitkomsten van een juist voltooid IDC-onderzoek onder zevenduizend Europese Internet-gebruikers. Daaruit blijkt dat aankopen met betalingen via Internet in Duitsland per ‘Web-koper’ eind vorig jaar al 530 dollar bedroegen, in Engeland 331 dollar en Nederland 320 dollar. De Nederlandse uitgaven stegen binnen één jaar met zeventig dollar.
Gezien de snelle stijging van het aantal Nederlandse aansluitingen op Internet (volgens IDC van negenhonderdduizend in 1997 tot 1.500 duizend eind dit jaar, zowel zakelijk als privé) dreigt de relatieve achterstand van Nederland op Scandinavië, Duitsland en Engeland nog groter te worden dan deze al is. Nederlandse consumenten zullen steeds meer aanschaffen bij niet-Nederlandse sites als het Nederlandse aanbod achterblijft. Marketeer Scharis waarschuwt vooral voor de ‘het valt wel mee’-houding van Nederlandse bedrijven.