Op het jaarlijkse symposium in Cannes kwam onderzoeksbureau Gartner met een echte uitsmijter: van e-zakendoen is in 2008 geen sprake meer.
De traditionele bedrijven (brick and mortar organisaties) en de nieuwe Internet-bedrijven (dotcom-ondernemingen) staan voor een wilde rit, aldus Alexander Drobik, Gartners ster-analist voor elektronische handel.
Technologisch agressieve bedrijven lopen een groot risico te falen door onvolwassen technologie en een markt die niet klaar is voor de veelal zwakke strategieën op het terrein van e-zakendoen.
Ondernemers die zich schuil houden tot het e-handelsgeweld overgaat, zijn helemaal gedoemd te verdwijnen. Volgens Drobik brengt het succes van e-zakendoen, waarvan we nu de piek zien, opgeblazen verwachtingen mee vanwege de traditionele ondernemingen. Die hopen een magische e-kogel te vinden die hen in de digitale economie zal katapulteren.
Drobik waarschuwt dat de piek snel voorbij zal zijn, waarna de desillusie komt. "Maar ondernemers die de dingen gestructureerd aanpakken, die de kat uit de boom kijken en toch goed berekende risico’s nemen, en die vooral de tijd nemen om over beslissingen na te denken, zullen in de nabije toekomst de vruchten plukken van hun geduld." De term e-zakendoen zal voor die bedrijven echter geen inhoud meer hebben. In 2006 denkt Gartner dat alleenbrick and click bedrijven zullen overleven. Wat we nue-business noemen, zal opgenomen zijn in de normale bedrijfsprocessen. Dat concludeert ook Price Waterhouse in een onderzoek naar de toekomst van e-handel.
Drobik benadrukt goede ondernemingszin en een visie die de hype doorprikt, zodat een evenwicht kan ontstaan tussen aspiraties op e-handelsgebied en het zich overhaast storten in een markt waar de regels nog moeten vastgelegd worden.
Oud Philips-kroonprins Roel Pieper stelde onlangs op een bijeenkomst van Theodoor Gilissen Bankiers: "Je moet als bedrijf kiezen: je gaat voor elektronische handel of je gaat er niet voor. Er is geen tussenweg." Volgens Pieper kan je als onderneming niet je oude afzetkanalen in stand houden en tegelijk Internet als handelskanaal ontwikkelen. Een volledige ommezwaai naar e-handel is volgens hem niet noodzakelijk voor traditionele bedrijven om te overleven. Er zullen meer en meer samenwerkingsverbanden ontstaan tussen traditionele- en Internet-bedrijven. Zij maken dan gebruik van elkaars sterke punten, waardoor via het nieuwe Internet-kanaal de fysieke infrastructuur van oude bedrijven ontsloten worden.