Oracle heeft problemen met de ontwikkeling van Warehouse Builder, zijn softwaregereedschap voor het ontwerpen en bouwen van datapakhuizen. Acht maanden nadat de tool zou uitkomen, is de testversie nog steeds niet uitgerust met ‘kritische functionaliteit’.
Oracle dreigt daardoor klanten te verliezen op de lucratieve en snelgroeiende markt voor analysetoepassingen.
Uit een uitgelekt intern rapport van Oracle Nederland, waar het Amerikaanse IT-bladPC Week de hand op wist te leggen, blijken de tekortkomingen in de Oracle-technologie. "Warehouse Builder heeft grote potentie. Maar er is volgens ons team nog een grote inspanning nodig om die potentie werkelijkheid te maken. Kritieke functionaliteit ontbreekt waardoor het moeilijk te gebruiken is in praktijksituaties", meldt het rapport volgens het IT-blad. Het rapport is geschreven in het kader van een pre-bèta test bij de Nederlandse divisie van Honeywell. Op 25 oktober startte het bèta-traject, waar, aldus Jan-Willem Schalkwijk van Oracle Nederland, Honeywell nog steeds naar volle tevredenheid aan meedoet. Het testproject bij dit bedrijf is echter wel verplaatst van Nederland naar de VS.
Volgens Oracle in de VS zijn inmiddels 90 procent van de genoemde tekortkomingen aangepakt. Oorspronkelijk beloofde Oracle Warehouse Builder maart dit jaar te leveren, wat niet lukte. Nadat de zomer ook niet haalbaar bleek, is er volgensPC Week geen officiële opleverdatum meer. Schalkwijk: "Het product komt in het eerste kwartaal van 2000 op de markt." De vertraging komt volgens hem door Oracle’s koerswijziging in de richting van Internet. De productontwikkeling was aanvankelijk gebaseerd op client/server-technologie. Omdat dit niet past in de e-handelsstrategie, is besloten het product opnieuw te ontwikkelen in Java.
Door de vertraging kloppen een aantal potentiële klanten aan bij de concurrentie, aldusPC Week. Analisten, waaronder de Patricia Seybold Group, zijn negatief over het onvermogen van Oracle om deze tool snel op de markt te brengen. Ondanks de passieve houding heeft Oracle een hoog ‘gegevenspakhuis-imago’, aldus onderzoek van Survey.com. Van de vijfhonderd respondenten noemt 53,4 procent als eerste Oracle als datapakhuis-leverancier. Volgens Survey.com is in 1998 in totaal 24 miljard dollar uitgegeven aan datapakhuizen. Dit loopt naar verwachting op tot 148 miljard dollar in 2003.