Microsoft heeft voor zijn online-dienst MSN een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse elektronica-winkelketen Radioshack. Hiermee probeert de softwareleverancier online-concurrent America Online (AOL) een hak te zetten.
Microsoft zet nu speciale kramen op in de 7000 vestigingen van Radioshack. Daarnaast krijgt elke winkel een Internet-kiosk die wordt uitgerust met PC’s. Naar verluidt heeft Compaq zich hierin een positie verworven.
Als tegenprestatie investeert Microsoft 100 miljoen dollar in de onlangs gelanceerde websitehttp://www.radioshack.com. De elektronica-keten wil zich via die site opwerpen als e-handelaar, terwijl Microsoft zijn MSN wil uitbouwen. Die online-dienst telt slechts 2 miljoen gebruikers. Concurrent AOL heeft momenteel 18,7 miljoen abonnees. "Dagelijks bezoeken één miljoen klanten de winkels van Radioshack en 94 procent van alle Amerikanen woont op een reistijd van vijf minuten van een vestiging", reageert Microsoft-topman Bill Gates.
De verkopers van de winkelketen krijgen nu cursussen over Microsofts producten, waaronder Internet-toegang via MSN, Web-tv, thuisnetwerken en Windows CE voor palm- en handcomputers. Sommige critici en analisten zien in deze overeenkomst tekenen dat Microsoft zich voorbereidt op een eventuele opdeling als gevolg van de nu lopende antitrustzaak. De softwareleverancier zou volgens die theorie nu alvast investeren in andere markten en bedrijfsmodellen. De afgelopen tijd heeft Microsoft inderdaad fors uitgebreid in nieuwe marktsegmenten.