Amazon.com heeft in het afgelopen derde kwartaal 197 miljoen dollar verloren op een omzet van 356 miljoen dollar. In dezelfde periode vorig jaar lag het verlies op 45 miljoen dollar en de omzet op 154 miljoen dollar.
Overigens zijn de verliescijfers exclusief enkele afschrijvingen. Indien die kosten voor reorganisaties en overnames worden meegerekend, verloor de online-boekhandel in de derde periode dit jaar ‘slechts’ 86 miljoen dollar, vergeleken met 24 miljoen dollar vorig jaar.
Toch waren de nu onthulde financiële resultaten iets minder slecht dan wat analisten hadden verwacht. Het verlies komt neer op 26 dollarcent per aandeel, terwijl Wall Street-analistenbureau First Call op 28 dollarcent per aandeel had gerekend.
Amazon.com waarschuwt echter dat de verliezen in het vierde kwartaal van dit jaar nog veel groter zullen zijn. Die stijging is vooral te wijten aan de geplande verdrievoudiging van de uitgaven aan marketing-activiteiten.
Een wijziging van een dergelijke omvang en abruptheid wekt bij analisten echter ontevredenheid; zij vermoeden een gebrek aan consistentie in het beleid. De directie, onder leiding van president Jeff Bezos, zegt het bedrijf te richten op de gigantische mogelijkheden van Internet. Dat gebeurt niet op een kwartaal-tot-kwartaal basis, zo argumenteert de bedrijfstop. Het is nog afwachten hoe de aandelenmarkt hierop zal reageren.