Oracle heeft in het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2000 aanzienlijk beter gepresteerd dan was verwacht. De databankleverancier zag zijn nettowinst 40 procent groeien naar 384 miljoen dollar.
De verwachting op Wall Street lag op 325 miljoen dollar. De omzet steeg in de nu afgesloten periode met 10 procent naar 2,3 miljard dollar, dat was in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog 2,1 miljard dollar.
De inkomsten uit de verkoop van databankprogrammatuur steeg 17 procent tot 651 miljoen dollar, terwijl de omzet uit applicaties 31 procent groeide naar 168 miljoen dollar.
De IT-leverancier dankt deze positieve resultaten aan de toename in het aantal bedrijven dat zich tot elektronische handel laat verlokken. Verder heeft Oracle zijn interne bedrijfsvoering weten te optimaliseren waardoor de uitgaven fors zijn teruggedrongen.
"Een half jaar geleden stelden we ons tot doel binnen achttien tot vierentwintig maanden één miljard dollar te besparen op onze eigen bedrijfsvoering. Dat doen we door Oracle te transformeren tot een echte ‘e-business’ op basis van Internet-technologie", jubelt financieel directeur Jeff Henley.