HP-directeur Carleton Fiorina heeft haar zinnen gezet op Internet. Het computerbedrijf, dat regelmatig het verwijt kreeg veel te traag op de Internet-trein te zijn gesprongen, gaat nu in sneltreinvaart allerlei online initiatieven ontplooien.
HP wil een service opzetten waarin het bedrijven helpt hun activiteiten naar Internet te brengen. Daarvoor sluit het partnerships waarin het bedrijf geschikte hardware en andere diensten levert. In ruil daarvoor krijgt het een percentage van de omzet die de partner genereert.
In het kader van dit e-service-plan heeft het 15 miljoen dollar geïnvesteerd in Usa.net. Dit bedrijf biedt e-mail en andere geavanceerde berichtendiensten via zijn website.
Daarnaast investeerde het in Starmedia, een Latijns-Amerikaans bedrijf. Starmedia gaat geautomatiseerde helpsoftware gebruiken om online-winkels binnen 24 uur op Internet te krijgen.
Ook investeert het 1,5 miljoen in Digimarc, een specialist in software voor het verstoppen van een ‘watermerk’ in digitale producten zoals plaatjes, muziek, video en documenten. Met dit watermerk kunnen copyrights worden vastgelegd.
Naast deze Internet-initiatieven, sloot het bedrijf ook een overeenkomst met erp-leverancier SAP. HP heeft SAP binnengehaald in een alliantie dat gaat werken aan verbetering van de prestaties van computersystemen. Met deze alliantie, de zogeheten5nines:5minutes Alliance, hoopt Hewlett-Packard een computersysteem te bouwen dat 99,99 procent in bedrijf is, met andere woorden, dat het hooguit enkele minuten per jaar stil ligt. SAP gaat investeren in onderzoek dat ertoe moet leiden dat de eigen software probleemloos werkt op systemen van andere partijen in de alliantie: Cisco, Oracle, EMC en BEA.