De online-revolutie lijkt nu ook in Europa in een stroomversnelling te komen. Op de Internationale Funkausstellung (IFA), de consumentenelektronicabeurs die van 28 augustus tot 5 september in Berlijn wordt gehouden (http://www.ifa-berlin.de/), klinken vanuit verschillende hoeken geluiden die daarop wijzen.
Zo worden de tarieven van de Europese Internet-providers alsmaar lager. Een groeiend aantal providers biedt inmiddels volledig gratis Internet-gebruik aan. De topman van AOL Europe, de Europese poot van Amerika’s grootste Internet-provider America Online, Andreas Schmidt, wijst er echter op dat daarmee het Internet in Europa nog lang niet geldt als een massamarkt. Dat komt door de hoge telefoontarieven. In de Verenigde Staten zijn lokale telefoongesprekken gratis.
"Alleen als je onvoorwaardelijke Internet-toegang kunt bieden tegen een prijs die de consument kan betalen, kun je Internet een massamarkt noemen", vindt Schmidt. "Maar de telefoontarieven verhinderen momenteel de evolutie naar een op Internet gebaseerde economie", vervolgt hij. "Mensen kijken even snel of ze e-mail hebben, werpen nog even een blik op een enkele website en verbreken vervolgens de verbinding."
Technologiebedrijven doen daarom hun best de Europeanen op andere manieren op het net te krijgen, zoals met allerlei nieuwe cyberdiensten en met het mogelijk maken van Internet-gebruik via het tv-toestel en de mobiele telefoon.
Ook softwaregigant Microsoft ziet kansen op de Europese Internet-markt. Over ruim een jaar zal de onderneming uit Redmondopnieuw haar online service MSN in Europa introduceren. Analisten wijzen er echter op dat als Microsoft MSN gratis wil aanbieden, moeilijk is aan te geven hoe het bedrijf de kosten denkt terug te verdienen. En dat zal toch moeten, want anders kan de Europese Commissie wel eens een onderzoek gelasten naar de vraag of Microsoft zijn dominante marktpositie misbruikt.