Intel zal van websites die reclame voor het bedrijf voeren, eisen dat zij consumenten notificeren welke persoonlijke gegevens verzameld worden. Hiermee wil de chipproducent overheidsregulering voor online-privacy ontmoedigen.
Intel spendeerde vorig jaar maar liefst 1,3 miljard dollar aan zijn adverteringsactiviteiten. Het bedrijf is dan ook één van de grootste online-adverteerders ter wereld.
Deze aankondiging van een verplichte ‘privacy-waarschuwing’ voor websites volgt op soortgelijke stappen van bedrijven als IBM, Microsoft en de Walt Disney Corporation.
De technologie-industrie wil de Amerikaanse overheid ervan overtuigen dat het zichzelf kan reguleren wat betreft het respecteren van de privacy van Internet-gebruikers. De regering overweegt namelijk het invoeren van nieuwe wetgeving om de persoonlijke gegevens van consumenten te beschermen.
Intel heeft alle tweehonderd sites die de ‘Intel Inside’-campagne voeren een deadline gesteld die op 1 januari 2000 ligt. Daarbij moeten die websites zich conformeren aan de richtlijnen die zijn opgesteld door de Online Privacy Alliance. Die organisatie is opgericht door een groep Internet-bedrijven.