Cisco en Apple kopen zich voor respectievelijk 49 miljoen en 12,5 miljoen dollar in bij Internet-bedrijf Akamai Technologies. Die firma levert Internet-‘inhoud’, zoals web-uitzendingen via zijn eigen hoge-bandbreedte backbone-netwerkinfrastructuur.
Cisco krijgt voor zijn miljoenen een aandeel van 4 procent in Akamai en toegang tot elementen van de backbone-technologie van deze onderneming. Apple deed zijn investering reeds in juni en bezit 5 procent voor een bedrag dat bijna vier keer zo laag ligt als dat van Cisco.
Akamai heeft negenhonderd servers in vijftien landen, waarmee het een backbone-dienst levert voor ‘inhoud’-leveranciers als CNN en Yahoo. De software van het bedrijf zorgt voor een evenwichtige verdeling van verzoeken om multimedia-‘uitzendingen’ op het web, zodat gebruikers een goede afspeelkwaliteit krijgen.
Apple kondigde vorige maand al aan dat zijn nieuwe Quicktime televisie-dienst, bedoeld om de mogelijkheden van zijn multimedia-technologie te demonstreren, wordt gehuisvest door Akamai.
Cisco daarentegen is niet zozeer geïnteresseerd in de bandbreedte van het Internet-bedrijf, maar meer in de onderliggende technologie. De investering van deze leverancier van netwerkapparatuur levert het dan ook toestemming op om bepaalde componenten te verwerken in zijn netwerkschakelaars (switches) en routers.
Verder heeft Cisco hardwarefabrikant Maxcomm Technologies overgenomen. Die Amerikaanse firma produceert een apparaat waarmee gebruikers van hoge-snelheids Internet-verbindingen extra telefoonlijnen kunnen inschakelen zonder nieuwe verbindingen aan te leggen. Cisco zal dit product installeren in zijn dsl- (digital subscriber line) en kabelmodems.