De Duitse tak van America Online (AOL) gaat vanaf 1 oktober een vast maandbedrag rekenen voor toegang tot zijn online-dienst. Deze prijs zal onder de twintig Duitse mark liggen. Dit meldt de krant Welt am Sonntag.
Tot op heden rekent AOL zowel een abonnementsbedrag als een tarief voor het aantal uren dat een gebruiker online is. De nieuwe prijsstructuur omvat alle kosten behalve de telefoontikken voor het inbellen.
Die kosten dalen echter ook, aldus de Duitse krant. Het huidige dagtarief van acht pfennig per minuut wordt verlaagd naar drie pfennig. De joint venture Mediaways van Bertelsmann en Debis, die AOL onder meer op technisch vlak steunt, heeft in onderhandelingen met Deutsche Telekom lagere tarieven weten te bedingen.
AOL heeft momenteel negenhonderdduizend abonnees in Duitsland en ligt daarmee flink achter op marktleider T-Online, die 3,3 miljoen gebruikers telt. Het is nog niet bekend of AOL ook in Nederland plannen koestert voor vaste kosten, zoals in Duitsland, of voor ‘gratis’ Internet, zoals in Groot-Brittannië.