Compaq doet weer enkele stappen in zijn strategie om meer producten direct te verkopen aan eindgebruikers. Dit is één van de stappen waarmee de onderneming uit de rode cijfers hoopt te komen (Computable Online, Verlies leidt tot sanering).
Concurrent Dell vaart namelijk bijzonder wel bij het directe verkoopmodel (Computable Online,Dell haalt 40 procent omzet via Internet). Het bedrijf verkoopt vanaf eind september computers direct via Internet in een groot deel van Latijns-Amerika en opent voor eind dit jaar eigen winkels in Australië.
Die laatstgenoemde stap heeft er al voor gezorgd dat de grootste PC-distributeurs in Australië Compaq-producten voortaan weert uit zijn winkels. De tweede grootste wederverkoper overweegt dit voorbeeld te volgen. Plaatselijk Compaq-directeur Ian Penman volhardt echter in de plannen van zijn bedrijf. "De PC-wereld verandert en wij gaan daarin mee."
In Latijns-Amerika lanceerde Compaq zijn eerste virtuele winkel al op 15 april. Dat was echter alleen in Mexico. Argentinië, Colombia en Venezuela volgden. "We wachten nu tot we in meer landen virtuele winkels klaar hebben voordat we dit breed aankondigen en over resultaten willen praten", aldus een woordvoerster.
Het is vooralsnog niet bekend of Compaq ook elders eigen – al dan niet virtuele – winkels wil openen. In de Verenigde Staten hanteert het bedrijf een hybride model voor directe verkoop, waarbij de distributeurs de echte productlevering verzorgen. In Europa stippelt de computerleverancier zijn koers nog uit, hoewel plaatselijke directeuren zoals Ton Pannekoek (Compaq Nederland) nog altijd stellen dat het concern niet zonder zijn wederverkopers kan.