BMC Software gaat een wereldwijde services-divisie opzetten. Het bedrijf ervaart dat klanten vragen om verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de softwareleverancier bij implementatieprojecten. Voor partners blijft een rol weggelegd.
Dit jaar wil BMC zijn dienstentak structureren en laten groeien van een jaarlijkse omzet van 29 miljoen naar zestig miljoen dollar. BMC wijzigt met dit voornemen zijn koers: het groeit van een leverancier van producten en technologieën naar een leverancier van complete projecten. Met name op het gebied vanapplication service assurance, ofwel het in de lucht houden van applicaties, wil het bedrijf zich nadrukkelijk profileren.
"Autonome groei is daarbij het uitgangspunt bij de vorming van deProfessional Services Business Unit", zegt Ronald de Lange, waarnemend directeur van BMC in Nederland. De mislukte overname van Computer Sciences (CSC) door Computer Associates (CA) heeft laten zien dat de acquisitie van een wereldwijde services-organisatie erg moeilijk is. "Maar kleine lokale overnames worden zeker niet uitgesloten", voegt De Lange daaraan toe.
BMC Nederland gaat met vier consultants van start. Volgens De Lange moeten dat er volgend jaar acht zijn. "Wij zijn nu al bezig met onze partner Interaccess Interprom eenservice assurance center op te zetten bij de grootste telecomleverancier van Nederland", aldus De lange, die voorzichtig verwijst naar KPN Telecom. Hij is niet bang voor concurrentie tussen de services-tak van BMC en de partners. "Uiteindelijk beslist de klant wie hoofdaannemer van een project wordt."
Producent van software voor systeembeheer BMC boekte in het eerste kwartaal 43 procent meer omzet, in totaal vierhonderd miljoen dollar, bij een 35 procent hogere nettowinst van 105 miljoen dollar. Daarmee noteerde het betere resultaten dan marktanalisten verwacht hadden. BMC voltooide de afgelopen periode de integratie van twee overnames, Boole & Babbage en New Dimension Software.