Europa heeft het in zich om de Verenigde Staten voorbij te streven als het grootste centrum voor Internet-handel. Dit stellen analisten van onderzoeksbureau Fletcher in het rapport Internet Europe: Connecting the consumer.
Fletcher beweert dat tegen 2004 ongeveer 121 miljoen Europeanen zeker 37,4 miljard gulden (zeventien miljard euro) spenderen aan online-handel. Internet-gebruikers in Duitsland en Groot-Brittannië zullen deze golf aanvoeren en daarvan ook het grootste deel uitmaken. Meer dan de helft van de volwassenen die elektronisch winkelen via Internet zal dan Duits of Brits zijn, aldus het onderzoeksbureau.
Het gebruik van creditcards blijft in bijvoorbeeld Duitsland nu echter nog steken rond de 12 procent van de bevolking. Elektronische handelaars moeten dus eerst alternatieve betalingsmethoden ontwikkelen en uitproberen. Daarnaast is er nog het gegeven dat Europa niet uit één virtuele markt zal bestaan, maar uit meerdere gefragmenteerde markten – zoals reeds jaren het geval is.
"Gevestigde traditionele bedrijven hebben een groot voordeel in Europa. Dergelijke offline ondernemingen hebben zowel het geld als de nationale en regionale distributiekanalen en contacten om Internet-activiteiten op te zetten met een gelokaliseerde aanpak", zegt analiste Caroline Sceats van Fletcher.