Europese banken moeten in hun bedrijfsstrategie IT-ontwikkelingen en -investeringen opnemen. Wie dat niet doet, raakt zijn marktpositie kwijt aan nieuwe concurrenten. Het tekort aan IT-personeel en de afwezigheid van IT-directeuren in de toplagen van veel banken vormen echter grote struikelblokken.
Dit blijkt uit het onderzoekThe effects of technology on the EU banking systems van de Europese Centrale Bank.
IT-ontwikkelingen beïnvloeden vrijwel alle bancaire aspecten en zijn één van de drijvende krachten achter veranderingen in de financiële wereld. De eerste grote veranderingsgolf in de jaren zestig en zeventig betrof vooral interne toepassingen. Inmiddels is een tweede golf van technologische verandering gaande. Klanten kunnen nu direct toegang krijgen tot de producten en diensten van bancaire instellingen. Gangbare mogelijkheden van telebankieren (pin-automaten, telefonisch bankieren) gaan meer en meer samen met zaken als online PC- en Internet-bankieren.
Deze golf dringt de kosten verder terug en verandert het concurrentieveld van de banksector. De onderzoekers verwachten dat bankieren-op-afstand vooral door Internet een grote vlucht zal nemen. Om hun marktpositie te behouden, mogen banken IT-ontwikkelingen geen moment uit het oog verliezen. Door de opkomst van telebankieren vervagen de grenzen van de financiële wereld. Klanten zijn minder aan hun bank gebonden en nieuwe mededingers staan te trappelen om elektronische bancaire diensten aan te bieden. Behalve financiële bedrijven als verzekeringsmaatschappijen en effectenmakelaars kunnen dat ook supermarkten, IT-bedrijven, telco’s en mediagiganten zijn. Zij kunnen dankzij technologische ontwikkelingen betaal-, advies-, beleggings- en investeringsdiensten leveren.
De concurrentiestrijd is nog niet in alle hevigheid losgebarsten. Banken hebben nog op twee punten een grote voorsprong: het publieke vertrouwen en de monopoliepositie op het terrein van deposito’s. Ook de nog steeds lage PC- en Internet-dichtheid onder Europese huishoudens is een vertragende factor.
Behalve aan telebankieren zullen banken aandacht blijven schenken aan de verbetering van interne bedrijfsprocessen. Daardoor groeit de druk op de automatisering. Banken kiezen daarom steeds meer voor IT-uitbesteding. Het millennium-probleem, de invoering van de euro, veranderende regelgeving en fusies hebben dit proces versneld.
Banken moeten meer technisch ondersteunend personeel in dienst nemen, zoals helpdesk-medewerkers en website-beheerders. Verder denken de onderzoekers dat banken onderling meer technologie met elkaar zullen delen. Bovendien voorspellen ze een toenemend aantal allianties tussen banken en IT-bedrijven en telco’s. Bankiers willen zo makkelijker bijblijven wat betreft IT-ontwikkelingen. Ook kunnen zulke samenwerkingen de invoering van technologische vernieuwingen versnellen.