Erp-leverancier Damgaard uit Denemarken maakt zich op voor een beursgang, die na deze zomer zijn beslag moet krijgen. Het Deense softwarebedrijf richt zich op middelgrote bedrijven. Het wil met de beursgang zijn zichtbaarheid in de markt vergroten en geld verwerven voor expansie.
Topman Preben Damgaard is ervan overtuigd dat de gevestigde erp-spelers SAP, Baan, Oracle en Peoplesoft in de middenmarkt geen vaste voet aan de grond krijgen. Samen met zijn broer Erik, die verantwoordelijk is voor productontwikkeling, runt hij het bedrijf. Naast Damgaard noemt hij onder meer QAD, JD Edwards, Exact, Navision en Intentia als kanshebbers om de consoliderende middenmarkt aan te voeren. Hij ziet voor spelers als SAP alleen mogelijkheden als ze geheel nieuwe producten ontwikkelen. "Of ze moeten een bedrijf als Damgaard overnemen." Damgaard is echter niet te koop, voegt hij er snel aan toe. "Als ze eerder waren gekomen, hadden we willen praten. Nu willen we onze beursambities doorzetten."
Hoewel Damgaard zich vooral internationaal beter wil profileren, heeft het gekozen voor een lokale aandelenbeurs en niet voor de Nasdaq, de Amerikaanse schermenbeurs waar veel IT-bedrijven een notering hebben. Goldman Sachs begeleidt de beursgang. Behalve organische groei ambieert Damgaard, dat vorig jaar met 450 medewerkers zestig miljoen dollar omzet boekte, een versnelde groei via acquisities. De topman denkt daarbij aan overnames voor marktaandeel en acquisities voor technologie. "Op het gebied van Internet en e-handel,supply chain management en salarisverwerking kunnen we eventueel producten gebruiken."
Het Deense softwarebedrijf hanteert een indirect verkoopmodel. In Nederland heeft Damgaard twintig partners. Het voert zelf geen implementaties en andere consultancydiensten uit. "Middelgrote bedrijven hebben behoefte aan IT-partners die naast erp-software ook meteen Windows NT, Microsoft Office of Lotus Notes installeren." Directe verkoop is volgens Damgaard slechts geschikt voor de bovenkant van de markt. Vandaar dat Baan en SAP voor de middenmarkt druk bezig zijn om hun partnerkanaal fors uit te breiden.
Het nadeel van het indirecte verkoopmodel is dat de volledige omzet afhankelijk is van licentie-inkomsten. Inkomsten uit licentieverkoop kunnen heftiger fluctueren dan inkomsten uit consultancy. Klanten hebben altijd ondersteuning nodig, en niet altijd nieuwe licenties.