Bij Wolters Kluwer groeit het belang van elektronische uitgeefproducten snel. Vorig jaar werd bijna 20 procent van de omzet gegenereerd door elektronische informatie. Binnen een paar jaar moet dat al 30 procent zijn. Dit blijkt uit het jongste jaarverslag van het uitgeversconcern.
Wolters Kluwer ontwikkelt talrijke Internet-diensten. Hoewel de omzet daarvan nog bescheiden is, laten deze diensten een sterke groei zien. Vooral in de VS gaat het snel. De afnemers hebben meer en meer behoefte aan selectie, structurering en duiding binnen de alsmaar toenemende informatiestroom.
Daarnaast groeit de behoefte aan integratie van diverse informatiebronnen. Het gaat hierbij om de integratie van interne en externe bronnen, van actuele en referentie-informatie, en van online- en offline informatiebronnen. De eindgebruiker heeft meer en meer toegang tot informatie in elektronische vorm via zijn desktop. Daardoor neemt de behoefte aan informatie op maat toe.
Informatiediensten zijn goed te individualiseren. Wolters Kluwer beschikt over digitale productietechnieken, databanken met klantgegevens en medium-neutrale ‘content’ databanken. Binnen het concern is een ‘één-op-één’ marketingprogramma gestart waarbij de werkmaatschappijen marketingtechnieken krijgen aangereikt om individuele klanten op maat te bedienen.