MCI Worldcom wil Skytel Communications overnemen. Het op één na grootste Amerikaanse telecommunicatieconcern biedt 1,3 miljard dollar voor leverancier van draadloze communicatiediensten Skytel. Inclusief schulden kost de overname 1,8 miljard dollar.
Skytel heeft ongeveer 1,6 miljoen klanten voor semafoondiensten. Deze brachten vorig jaar 518 miljoen dollar in het laatje. MCI-topman Bernie Ebbers noemt verder het management van Skytel uitstekend. Bovendien zou het bedrijf ‘voorop lopen bij de ontwikkeling en implementatie van draadloze datatoepassingen’. Dataquest verwacht een groeiende vraag naar semafoondiensten. Het aantal Amerikaanse gebruikers van tweerichtingen-semafonie kan volgens dit onderzoeksbureau groeien van 180 duizend nu naar 5,1 miljoen in 2002.
De bedrijven werken overigens al enige tijd samen; MCI is bijvoorbeeld de grootste wederverkoper van Skytel-diensten. In de overeengekomen constructie wordt een aandeel in Skytel omgewisseld voor een kwart aandeel MCI Worldcom, zolang dit aandeel tenminste tachtig dollar waard is.
Analist Jeffrey Kagan noemt de bedrijven ‘een natuurlijk koppel’. "Draadloos is MCI’s zwakke plek momenteel, in een verder zeer sterk productaanbod." Skytel vult de lacune in semafoondiensten. Als MCI op alle fronten wil concurreren met AT&T en Sprint, moet het nog een bedrijf voor mobiele telefonie overnemen.