IBM beweert dat het vorig jaar twintig miljard dollar heeft verdiend aan de verkoop van zijn producten en diensten via het web. Dat bedrag komt neer op ongeveer een kwart van de totale omzet van het computerbedrijf.
In het eerste kwartaal van dit jaar zou e-handel IBM al 4,5 miljard dollar hebben opgeleverd. President Lou Gerstner deelde dit gisteren mee tijdens een bijeenkomst met financiële analisten in New York. De topman liet het daarbij niet na zijn bedrijf te roemen om de overstap naar ‘e-business’, de jongste marketingmantra van IBM en veel andere IT-leveranciers.
Gerstner uitte dan ook grote verwachtingen voor handel via het web tussen bedrijven in de komende jaren. De aandelenkoers van IBM steeg met 9 procent naar een recordhoogte van 245 dollar na deze bekendmaking. Financieel analistenbureau Merrill Lynch schat dat het aandeel IBM binnen de komende twaalf maanden kan doorstijgen tot een hoogtepunt van 270 dollar.
"Gerstner zei gladjes dat IBM niet gezien moet worden als een Internet-bedrijf, maar ratelde vervolgens wel statistieken af die impliceren dat het aandeel IBM ondergewaardeerd wordt ten opzichte van bedrijven als Yahoo! en Amazon. IBM wordt, met 25 procent inkomsten uit e-handel, langzamerhand een quasi-Internetbedrijf", stelt Merrill Lynch-analist Steve Milunovich.