Elektronische commercie staat deze maand centraal op de agenda van het Europees Parlement. Er worden bijvoorbeeld maatregelen voorgesteld tegen de vervuiling van elektronische brievenbussen. Consumenten moeten worden beschermd tegen ongevraagde email met een commercieel karakter (spam).
Ter discussie staat hoe sterk die bescherming moet zijn. Het minst ver gaat een ontwerptekst van de Europese Commissie. Die vindt dat ongevraagde reclame duidelijk herkenbaar moet zijn. Regeringen van lidstaten krijgen in dit voorstel de mogelijkheid dit soort commerciële boodschappen tegen te houden.
Het Europees Parlement wil een stap verder gaan. Het wil individuele lidstaten de mogelijkheid geven een register aan te leggen van Internet-gebruikers die geen spam wensen te ontvangen. Deze methode doet denken aan de stickers die sommige mensen op hun brievenbus hebben geplakt tegen reclamedrukwerk.
De Europese vereniging van Internet Service Providers, Euroispa, vindt dat niet voldoende. Ze wil in plaats van een ‘ja, mits’ een ‘nee, tenzij’. Volgens dit systeem krijgt niemand spam tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven.