Siemens Business Services (SBS) heeft in Groot-Brittannië een modderfiguur geslagen. De dienstverlenende IT-tak van Siemens slaagde er niet in een werkstroom- en documentmanagementsysteem voor de Britse immigratie- en naturalisatiedienst op tijd op te leveren.
Daardoor werden duizenden buitenlanders die hun visum wilden verlengen of in de rij stonden voor andere documentaanvragen gedupeerd. Dit meldt de elektronische nieuwsdienstComputergram.
De Britse overheid gunde de opdracht aan SBS in het kader van het zogehetenprivate finance initiative. Het contract werd al in 1996 ondertekend. Het automatiseringsbedrijf begon begin vorig jaar met de implementatie, maar slaagde er niet in om de deadline van maart te halen. Siemens weigerde commentaar op de vraag of SBS verantwoordelijk moet worden gehouden voor de ontstane chaos bij de Britse IND.
SBS haalde nog twee andere grote Britse opdrachten binnen: het beheer van deback office-omgeving en administratie van National Savings, en – samen met Oracle – het financieel IT-management van de Navo.