Dit wordt het jaar waarin edi-gebruikers hun blik definitief op het web richten. Dat is de voornaamste conclusie na de jaarlijkse conferentie over e-commercie van GE Information Services (Geis). Het bedrijf wil als grootste aanbieder ter wereld van edi-diensten bij deze wending de hoofdrol spelen.
Geis wil zijn overheersende positie binnen edi uitbreiden tot elektronische handel, zo vertelt ceo (chief executive officer) Harvey F. Seegers. Het wil zich alleen meten met IBM, dat via verschillende initiatieven zijn e-commercie- en aanverwante diensten uitbreidt. Onlangs werkte het nog samen met onder meer Sun, Oracle en Philips in de op Java gebaseerde Open Service Gateway (OSG). Geis richt zich sinds kort op vertaalsystemen op het gebied van erp/edi, wat blijkt uit de overname van het gespecialiseerde bedrijf RMS. Het introduceerde het gateway-product GE Interlinx, dat de aansluiting van edi op erp-systemen en omgekeerd mogelijk moet maken.
De onderneming claimt met Interlinx het eerste gateway-product te bieden dat gebaseerd is op Java en XML. Het werkt zowel onder Windows NT als Unix. Seegers schat de markt voor edi/web-gateways op honderd miljoen dollar. Volgens de ceo is edi overigens verre van overleden; het GE Tradeweb, dat voor kleine gebruikers een beperkte vorm van edi op PC’s aanbiedt, trok twee jaar na de start vierduizend klanten.
Geis start centra voor e-commerce in de meeste regio’s van de wereld, in een poging om dit jaar een mondiaal netwerk met snelle onderlinge verbindingen te realiseren. Deze centra worden altijd opgezet samen met een lokaal bedrijf, en bieden dan het totale dienstenpakket lokaal aan. In de VS en Europa, onder meer in Nederland, zijn deze centra al operationeel.
Seegers wijst erop dat bij zowel edi als andere vormen van e-handel de vertaalslag van de ene erp naar de andere of van web naar edi het grootste knelpunt vormt en verantwoordelijk is voor de meeste fouten. Hij wil via de zogenoemdeIntelligent Supply Chain vraag en aanbod verbinden en door stringente kwaliteitseisen een beter resultaat bereiken. Daarbij ziet hij – evenals andere grote e-commercie-spelers – de handel tussen bedrijven onderling,business-to-business, als de motor achter de groei van e-handel dit jaar.