Microsoft bevestigt de berichten dat het zijn bedrijfsstructuur gaat aanpassen. De softwareleverancier gaat zichzelf opdelen in vier grote groepen die zich elk richten op een bepaalde klantengroep.
Dit plan zou het geesteskind zijn van topman Steve Ballmer. Hij wil dat het bedrijf zich niet langer richt op de eigen ontwikkelprojecten of productlijnen, zoals tot dusver het geval is. Het voornaamste probleem is echter het ontbreken van topmensen in de directie van Microsofts Interactive Media Group (IMG). Die divisie moet verantwoordelijk worden voor de consumentenproducten. Sinds november vorig jaar heeft deze divisie geen officiële leider meer. Tot die tijd had Pete Higgins de leiding, maar hij was opgestapt. Ballmer fungeert sindsdien als interim-hoofd.
Microsoft zoekt al enige tijd naar een vervanger voor Higgins en heeft volgens deWall Street Journal programmeer-directeur Brad Silverberg benaderd. Maar die zou het bod al hebben afgeslagen. De verantwoordelijkheid voor de IMG ligt – volgens geruchten – momenteel bij Office-topman Jon de Vaan en marketingdirecteur Brad Chase.
Paul Maritz, de nummer drie bij Microsoft, gaat een nieuwe divisie leiden die mikt op software-ontwikkelaars. De twee overige divisies bestaan reeds; de bedrijfsgroep onder leiding van Jim Allchin en de applicatiegroep onder leiding van Robert Muglia. Eerstgenoemde tak is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Windows 2000, terwijl de laatstgenoemde mikt op de zogenoemde ‘kenniswerkers’.