Microsoft heeft gisteren in San Francisco drie nieuwe producten, een reeks nieuwe diensten en enkele overeenkomsten met gespecialiseerde ‘e-commerce’-bedrijven aangekondigd. Daarmee zet het bedrijf een stap in de elektronische handel.
De softwareleverancier benadrukt in dit verband het aanstaande Windows 2000 en het Microsoft Network (MSN). Het doel is binnen een jaar één miljoen nieuwe bedrijven te introduceren in de wereld van elektronische commercie. ‘Het moet vooral makkelijker worden voor bedrijven en consumenten om zaken te doen via Internet’, aldus Microsoft. Het levert hiervoor de Biztalk Server; deze moet het delen van gegevens, zoals catalogi en bestelformulieren, tussen bedrijven vereenvoudigen. Deze serversoftware is gebaseerd op XML-schema’s (extensible markup language) en andere industrie-standaarden, aldus Microsoft.
Om middelgrote en grote bedrijven eenvoudiger gecompliceerde websites te kunnen laten maken, krijgt de Site Server Commerce Edition een opwaardering: de Commerce Server.
Tot slot presenteerde directeur Bill Gates een reeks nieuwe diensten op het Microsoft Network, waaronder advertentiemogelijkheden en hulp bij reclame en distributie voor klanten. Microsoft koopt ook de online vergelijkende winkeldienst CompareNet. "Wij hopen met deze nieuwe hulpmiddelen de drempel voor elektronische commercie te verlagen", aldus Gates.