Elektronische handel breekt dit jaar door in Nederland. Volgens statistieken van onderzoeksbureau IDC is in 1998 in Nederland voor 724 miljoen gulden via Internet verhandeld.
Dat stijgt tot bijna 2,4 miljard dit jaar. In 2002 moet de e-handel in Nederland uitkomen op 25 miljard. Dat staat in het rapportElectronic Commerce in the Netherlands 1999, dat medio dit jaar verschijnt. In deze editie registreert IDC ook handel via extra- en intranetten. Het gemiddelde aankoopbedrag per webgebruiker stijgt van 290 gulden in 1998 tot een krappe 630 gulden dit jaar.
Particulieren kochten voor 240 miljoen. Dit jaar stijgt dat tot 675 miljoen, inclusief aankopen in het buitenland. Aankopen door bedrijven kwamen uit op 480 miljoen en lopen op naar 1,7 miljard gulden. Wereldwijd is 32 miljard dollar (zestig miljard gulden) uitgegeven.
Het aantal Nederlandse webgebruikers stijgt van 2,5 miljoen naar 3,8 miljoen. In 1998 waren 1,6 miljoen Nederlandse computers op het net aangesloten. Dit jaar groeit dat tot ruim 2,4 miljoen. Gebruikers surfen meestal vanuit huis (59 procent), van hun werk (35 procent) of van hun school of openbare instelling (37 procent). Vorig jaar was er bijna één computer per huishouden in Nederland. Dat stijgt naar 1,5 dit jaar.
Volgens IDC heeft Duitsland met 30 procent het grootste aandeel in de Europese e-handel, gevolgd door Groot-Brittannië met 25 procent, en Italië en Frankrijk met 7 elk procent. Nederland neemt met 6 procent de vijfde plaats in. In Europa is het web het afgelopen jaar in aantal domeinen verdubbeld van 415- tot 830 duizend, aldus gegevens van Ripe, de Europese vereniging van Internet-aanbieders. Met die stijging hangt de doorbraak van e-handel volgens IDC sterk samen. In Duitsland steeg het aantal domeinen van tachtig- naar 205 duizend.
IDC’s statistieken contrasteren met de bekritiseerde cijfers van de Nationale Internet Monitor (NIM). Die voorspelde voor 1998 al 1,1 miljard gulden aan aankopen via het web. IDC wijt dat aan de beperkte onderzoeksmethode en een andere definitie van e-commercie. Het Amerikaanse onderzoeksbureau hanteert als definitie dat een aankoop via het web gestart moet zijn, op basis van een concreet aanbod. Niet bij IDC opgenomen zijn louter overschrijvingen van bedragen, thuisbankieren, de waarde van transacties bij aandelenhandel en de kosten van toegang tot het net.