Vertrouw niet al te zeer op de 2000-garanties die leveranciers afgeven. In de praktijk blijkt dat deze onbetrouwbaar kunnen zijn. Het testen van de hardware en software blijft noodzakelijk, zeker als het gaat om kritische applicaties en apparatuur.
Dit zegt Robbert ter Meulen, bij Rabobank Nederland verantwoordelijk voor ondermeer het millennium-bestendig maken van de data- en telecominfrastructuur. Hij sprak op een intern seminar ‘Millennium and business continuity planning’ van Ericsson.
Ter Meulen vertelt als voorbeeld dat de Bios van een zending nieuwe PC’s toch opgewaardeerd moest worden. En "ondanks de verzekering van de fabrikant, bleek bij het testen dat de kluisdeur op 3 januari 2000 niet zou open gaan." Bovendien blijken leveranciers vaak niet te weten wat voor apparatuur ze hun klanten precies leveren. De Rabobank kreeg een 2000-garantie voor twee grote bulkprinters, waarvan de leverancier beweerde dat deze identiek waren. Toen medewerkers de printers ter controle openmaakten, bleken er aanzienlijke verschillen te bestaan.
Volgens Ter Meulen is Rabobank Nederland zo goed als klaar om 2000 in te gaan, maar blijft testen dit jaar nog noodzakelijk, vooral wanneer wijzigingen in hardware- en software-configuraties worden aangebracht.