Nederlandse IT-bedrijven zijn niet tevreden over de prestaties van hun medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek van Opportunity in Bedrijf. Werkgevers klagen over motivatie en betrokkenheid van de automatiseerders.
Bovendien moeten zij vanwege de personeelstekorten minder gekwalificeerde mensen aannemen. Het rapportPersoneelsbeleid in middelgrote ICT-bedrijven geeft aan dat de helft van de werkgevers het idee heeft dat de capaciteiten van het personeel niet optimaal gebruikt worden. Dit kan verband houden met gebrek aan betrokkenheid en motivatie, maar ook met slecht personeelsbeleid.
Onderzoekster Josephine van den Bogaard zegt dat ondernemingen worstelen met functie-omschrijvingen, waardoor de doorgroeimogelijkheden van de werknemer en bijbehorende opleidingen niet duidelijk zijn. Daarnaast zorgt gebrekkige communicatie vaak voor onbekendheid over wat werkgever en werknemer van elkaar verwachten.
Ook andere onderzoeken wijzen op ontevredenheid over de prestaties van IT’ers.Professionele dienstverlening en outsourcing 1999 van Heliview geeft aan dat het niveau van ingehuurde IT’ers regelmatig onder de maat is. Jonge automatiseerders komen door gebrek aan geschikte mensen terecht in senior-functies. Gerard van Hees van FNV Bondgenoten herkent dit beeld. Bernd Taselaar van branche-organisatie Fenit daarentegen zegt dat de meeste bedrijven geen concessies doen op de selectiecriteria van nieuwe werknemers. Woordvoerster Helen Hosman van CMG zegt dat het voorkomt dat haar bedrijf eerder dan gewenst pas aangenomen mensen op een project zet. De betrokken medewerker haalt later zijn opleidingen in.
Arbeidsmarkt-adviseur Bernadet Naber van Bikker meent dat IT-ondernemingen duidelijk moeten maken aan opdrachtgevers dat ze minder gekwalificeerde mensen inzetten. "Met de juiste begeleiding en onder goede randvoorwaarden kunnen zij toch het juiste werk leveren. Maar dan is wel openheid van zaken noodzakelijk en een aanpassing van de tariefstelling."
Werknemers moeten ook weten waar ze aan toe zijn. Van Hees geeft aan dat de geschetste situatie niet alleen slecht is voor de werkgevers, maar op den duur ook voor de werknemers. "De medewerkers zijn het meest gebaat bij een reëel beeld van hun kwaliteiten." De problematiek schaadt ook nog eens het imago van de branche, terwijl de sector al bekend staat vanwege het overschrijden van budgetten.