Superweb daagt telecombedrijf Eneco voor de rechter wegens het tekortschieten bij de levering van bandbreedte. Dit volgt op de klacht van de Consumentenbond, die deze leverancier van ‘Internet-zonder-telefoontikken’ zijn klanten niet genoeg capaciteit biedt.
Superweb stelt nu dat de oorzaak van dit probleem bij Eneco ligt. De Internet-leverancier kan nu ruim vijfhonderd abonnees tegelijkertijd van bandbreedte voorzien, maar heeft bandbreedte nodig voor drie keer dat aantal gebruikers.
Het Rotterdamse bedrijf telt nu twintigduizend gebruikers, waarvan slechts de helft een aansluiting heeft, en dan nog met een gebrekkige verbinding ook. Het merendeel van de gedupeerden wacht al een half jaar op een aansluiting. Ondertussen worden de abonnementskosten (99 gulden per kwartaal, 35 gulden per maand) wel foutloos afgeschreven.
De Consumentenbond heeft Superweb zaterdag een ultimatum gesteld: het bedrijf moet zijn gebruikers binnen een week voorzien van de beloofde diensten. "Als de huidige wansituatie binnen enkele dagen nog bestaat, grijpen wij naar zwaarder geschut, bijvoorbeeld een rechtszaak", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.
De getroebleerde Internet-leverancier legt de schuld nu dus bij Eneco. Dat bedrijf ontkent in gebreke te zijn gebleven, maar zegt wel dat het zelf weer kampt met een leveringstekort van KPN Telecom.
Die nationale telecomleverancier zegt dat die problemen zijn voorzien. KPN had al gezegd in december geen wijzigingen in capaciteiten door te voeren vanwege interne millennium-testen. Telecom-afnemers moesten van tevoren bij KPN interconnectie-capaciteit bestellen. Eneco heeft kennelijk net als Superweb zijn behoefte aan verbindingen en bandbreedte te laag ingeschat.