Ruim 65 procent van de Nederlandse bedrijven houdt zich op een verkeerde manier bezig met kennismanagement. Dit blijkt uit onderzoek van IBM Consulting Group. Ondernemingen richten zich teveel op het delen van de minst waardevolle kennis. Kenners plaatsen vraagtekens bij het onderzoek.
Er bestaat expliciete en impliciete kennis. De eerste vorm is de kennis die op papier valt uit te drukken. De tweede soort bestaat uit ervaringen en waarderingen van personen. Theoretici zeggen dat bedrijven met name de waardevolle impliciete kennis moeten delen. De IBM-onderzoekers vinden dat de meeste ondervraagde bedrijven zich uit praktische overwegingen richten op expliciete kennis, zoals het openbaar maken van informatie via een intranet. Overdracht van impliciete kennis moet plaatsvinden via sociale contacten en coaching. IBM bekeek achttien projecten van grote bedrijven. "Het delen van belangrijke, impliciete inzichten is erg ingewikkeld. Veel organisaties worstelen hiermee", aldus Boudewijn van Silfhout, senior adviseur bij IBM.
Rob Florijn, kennismanagementspecialist bij Ernst & Young en voorzitter van de Stichting Kennismanagement en IT, zegt dat de resultaten van het onderzoek beïnvloed zijn door het feit dat alleen projecten van grote bedrijven zijn onderzocht. "Hoe groter het bedrijf, hoe complexer het delen van kennis. Grote ondernemingen moeten daarom beginnen met expliciete kennis. Vervolgens moeten kleinere subgroepen impliciete kennis delen."
Ook Rob van der Spek, deskundige op dit terrein bij Kenniscentrum Cibit, plaatst kanttekeningen bij IBM’s bevindingen. Hij vindt de onderbouwing van de conclusies mager. Bovendien is hij niet onder de indruk van het feit dat bedrijven vooral expliciete kennis delen. "Door zich te richten op expliciete kennis, kunnen organisaties al een aantal zaken verbeteren. Omgaan met impliciete kennis is vaak lastig en vormt meestal de volgende stap."
Onlangs concludeerden onderzoekers van Cap Gemini dat medewerkers niet graag kennis delen. Kennis is macht, en dat staat men niet graag af. IBM deelt deze conclusie niet. "De bereidheid om kennis te delen is groot. Het probleem ligt meer bij de organisaties en de manier waarop zij met dit onderwerp omgaan", zegt Van Silfhout.
Van der Spek: "Jonge bedrijven ondervinden geen problemen. Hun veelal jonge automatiseerders willen dolgraag kennis delen." Organisaties waar de gemiddelde leeftijd hoger ligt "moeten hun werknemers afrekenen op de mate waarin zij kennis delen".