Nederland presteert slechts gemiddeld bij het onderwijs in de informatie- en communicatietechnologie. Bij een land als de Verenigde Staten vergeleken blijft Nederland zelfs ver achter.
De investeringen in ‘onderwijs online’ hebben als doel hier verbetering in aan te brengen. Dit blijkt uit de Toets op het Concurrentievermogen 2000, die minister Jorritsma van Economische Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Die toets probeert belemmeringen voor economische groei in de toekomst op te sporen. Vooral het hoge aantal onvervulbare vacatures baart zorg. Daar staat tegenover dat nog altijd veel groepen teveel buitenspel staan: ouderen, allochtonen, vrouwen en laagopgeleiden.
Verbetering van de scholing, en dan met name het IT-onderwijs, is de beste remedie, zo blijkt uit de Concurrentietoets. Daarnaast is een verdere verbetering van het kennis- en innovatieklimaat nodig. Nederland scoort ook hier slechts gemiddeld als het gaat om de innovatieve prestaties van bedrijven. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van ondernemingen zijn internationaal gezien echter nog steeds laag.
In dit verband is de rol van het onderwijs cruciaal. Essentieel is daarbij een betere aansluiting van vaardigheden op de vraag van bedrijven. Daarnaast is het van belang het aanzienlijke kennispotentieel in ons land verder te activeren, bijvoorbeeld via de toepassing van vormen van privaat-publieke samenwerking.