De Vereniging van Nederlandse Internet Providers (Nlip) heeft het lidmaatschap van kabelmaatschappij UPC voor een maand opgeschort. De branche-vereniging straft UPC voor het negeren van de klachtenregen als gevolg van het uitval van de mailservers van dochter A2000 deze zomer.
UPC, tevens eigenaar van Chello, weigerde volgens Nlip mee te werken aan de regeling voor geschillen en klachten die verplicht is voor leden van de branche-vereniging. Het royeren van een lid, zij het in dit geval tijdelijk, is de zwaarste sanctie van de branche-vereniging. Deze straf is nog nooit eerder opgelegd.
De kabelmaatschappij reageert laconiek. "Wij hadden intern toch al het besluit genomen ons lidmaatschap zelf op te zeggen", aldus woordvoerster Brit Wijkniet. Zij zegt dat UPC al geruime tijd een fors verschil van inzicht heeft met de Nlip. Dit betreft een reeks punten, variërend van het beleid tot inspraak in de organisatie.
Wijkniet is toch verwonderd over het royeren. Voor de branche-organisatie zou deze stap namelijk nog bespreken in zijn ledenvergadering, aldus een recente brief van de Nlip aan UPC. "Wij hadden nog een verzoek tot overleg ingediend, maar dat is nu blijkbaar afgewezen", aldus de woordvoerster.
De oorzaak is de klachtenregen als gevolg van de uitval van A2000-mailservers, twee maanden geleden. De Nlip nam na ontvangst van die klachten contact op met het inmiddels overgenomen A2000, maar kreeg geen reactie. "Er zijn brieven geschreven, er is gebeld en we hebben het op directieniveau geprobeerd", zegt Nlip-voorzitter Fred Eisner. Uiteindelijk is de organisatie overgegaan tot het royeren van UPC.
UPC zegt bij monde van Wijkniet dat het de klachten wel degelijk heeft afgehandeld en dat ook aan de Nlip heeft laten weten. "Bovendien moet een branche-organisatie toch de branche vertegenwoordigen en wij menen dat dat nu niet het geval is. World Online, de grootste inbel-aanbieder is enige tijd terug al opgestapt", haalt zij nog uit.