In twee weken tijd heeft Zon, aanbieder van ‘gratis’ Internet-diensten, vijftigduizend gebruikers kunnen registreren. Ook de commerciële muziekzender TMF stort zich nu op de markt van ‘gratis’ Internet.
Veronica kondigt plannen in die richting aan. Overigens is ‘gratis’ Internet doorgaans niet geheel gratis; het gaat dan om toegang zonder abonnementskosten of betaling voor de gebruikte surfminuten, maar de telefoontikken moet men wel gewoon betalen.
Inmiddels is de website van Zon (http://www.zonnet.nl) één van de drukst bezochte Nederlandse sites. Nieuwe gebruikers kunnen zich aanmelden via deze site, of via de gratis CD-rom, die wordt verspreid via de 165 winkels van Free Record Shop. Zon is eigendom van Versatel (grootaandeelhouder), Radio 538 en Free Record Shop (beide met een klein belang).
Voor de commerciële muziekzender TMF is binding met de doelgroep, die vooral bestaat uit jongeren tussen de vijftien en 25 jaar, het belangrijkste argument om gratis Internet aan te bieden. Net als bij Zon wordt deze dienst geleverd via een eigen webportaal. Die zal vol komen te staan met popnieuws, sport en andere zaken die de jonge doelgroep zouden moeten interesseren.