IT-bedrijven moeten andere wervingscampagnes verzinnen. De manier waarop ze momenteel communiceren met de arbeidsmarkt is totaal nutteloos. Dit zegt Joeri Bakker van reclamebureau Only. Hij zette daarom samen met IT-bedrijf Syntonic een campagne op waarin zingeving voor het personeel centraal staat.
Only en detacheringsbedrijf Syntonic zetten het project ‘Work in Progress’ op. Syntonic, onderdeel van Avalix Groep, wil zijn tweehonderd werknemers via workshops en opdrachten inspireren tot ideeën. Deze plannen moeten leiden tot materiaal waarmee Syntonic extern kan communiceren. "De een bedenkt een romantisch lied, de ander komt met een symbool voor ons bedrijf", aldus directeur Coen Aalders. Alle ideeën, ontwerpen en andere resultaten verschijnen op Internet. Het doel is tweeledig: werknemers aanzetten tot creativiteit, wat de motivatie moet bevorderen, en materiaal krijgen voor de wervingscampagne.
Het proces is in september van start gegaan met diverse workshops, gevolgd door een feestavond waarop de deelnemers hun producten presenteren. Volgens Aalders doet ongeveer 60 procent van de werknemers mee.
Met Work in Progress zet Syntonic de eerste stappen op de arbeidsmarkt. Het bedrijf heeft nog nooit geadverteerd. Het gebruikt meestal zijn interne netwerk: werknemers dragen kandidaten aan en ontvangen daarvoor een bonus van vijfhonderd tot duizend gulden. Inmiddels is het zo groot dat dit netwerk niet meer voldoende is.
Vandaar dat Syntonic met het resultaat van dit project naar buiten treedt. "Op een gegeven moment weten automatiseerders wel wat ze ergens gaan verdienen en in welke auto ze mogen rijden. Dat is overal hetzelfde en dus geen reden voor een IT’er om over te stappen. Dus spreken wij ze aan op andere zaken", aldus Bakker van Only.