ABN Amro wil als Internet-bank in andere Europese landen expanderen. Doel is via het Web rond 2004 tien miljoen klanten in Europa te hebben. Dat is een verdrievoudiging van het huidige aantal.
De bank heeft al geruime tijd de ambitie in Europa te groeien. Anders dan in de Verenigde Staten, waar de bank succesvolle overnames deed, lukt het tot nu toe nauwelijks in Europa acquisities te doen. Pogingen om de Franse bank CIC en de Generale Bank te Brussel over te nemen mislukten.
Daarom probeert de bank het nu via Internet. ABN Amro behoort tot de weinige financiële instellingen in Europa die aan Internet een centrale plaats in hun strategie hebben gegeven. De meeste banken zien Internet als instrument voor marketing-communicatie of als aanvulling op hun traditionele dienstenpakket.
Mr. R. Groenink, lid van de Raad van Bestuur van ABN Amro, kondigt de nieuwe plannen aan in een vraaggesprek metHet Financieele Dagblad. Al eerder liet de bank weten veel heil te zien in elektronische commercie. J.P. Votron heeft van de Raad van Bestuur opdracht gekregen te bouwen aan een stapsgewijze expansie van de internationale activiteiten op het gebied van e-commercie. Als alternatief distributiekanaal zal de bank e-commercie ook inzetten in Noord- en Zuid-Amerika, en in Azië-Pacific.
Groenink, jarenlang gedoodverfd als toekomstig topman van de bank, gaat leiding geven aan de nieuwe Divisie Europa. Deze divisie omvat ruim 1.100 kantoren in de EU-landen en Zwitserland. Overigens blijft ABN Amro proberen bij gelegenheid majeure acquisities te doen.
De klanten van de bank kunnen sinds kort online effectentransacties doen. Voorlopig kan dat alleen met effecten op de AEX. In de loop van dit jaar moeten daar aandelen en obligaties van andere beurzen bijkomen.