"Bij alle ministeries zijn op het gebied van de automatisering tekortkomingen geconstateerd", meldt de Algemene Rekenkamer als samenvattende conclusie van het Rechtmatigheidsonderzoek 1998. De Rekenkamer heeft daarbij rijksbreed de stand van zaken op IT-gebied onderzocht.
Geen enkel departement voldoet bijvoorbeeld aan het Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst (VIR), terwijl dat al 1 januari 1997 zo had moeten zijn. De departementen geven het millennium, de euro en gebrek aan deskundig personeel de schuld van de vertraging. Verder wachtten ze op een door het ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) toegezegd geautomatiseerd hulpmiddel voor ‘afhankelijkheids- en kwetsbaarheidsanalyses’, dat pas september 1998 beschikbaar kwam.
Een ander voorbeeld: regelmatig klagen gemeentelijke sociale diensten over wijzigingen in wet- en regelgeving die ze maar ternauwernood in hun systemen geïmplementeerd krijgen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt daar zelf ook mee te worstelen. Eén van de belangrijkste informatiesystemen is Bias, voor de administratie voorschotten voor onder meer Algemene Bijstandswet (ABW), Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en Wet Inschakeling Werklozen (WIW). Programmafouten en problemen met het aanpassen van Bias bij de invoering van de WIW maken het echter onmogelijk een actueel inzicht in de voorschotten te geven.
Sommige ministeries houden voorraden en inventaris geautomatiseerd bij, maar niet altijd even doordacht. BZK heeft het RMA-systeem (Registratie Materiële Activa). Waar Algemene Zaken de grens op 2500 gulden stelt, heeft BZK als grens vijfduizend gulden. Moeilijk te stelen meubilair is geregistreerd, diefstalgevoelige notebooks en mobiele telefoons niet. Verder vraagt RMA ‘zeer veel informatie die in de praktijk nooit wordt gebruikt’. Daardoor is het animo zo getemperd dat het vanaf begin vorig jaar niet meer gebruikt wordt.