De openbaar vervoersbedrijven en de overheid willen één chipkaart voor het openbaar vervoer (OV). Vandaag heeft minister Netelenbos daarvoor een overeenkomst gesloten met Mobis, de overkoepelende OV-organisatie. De minister geeft Mobis ruim 30 miljoen gulden subsidie voor twee pilotprojecten.
De eerste pilot betreft de Tripperpas bij het vervoersbedrijf Arriva in Groningen. Ook het contract voor dit project is vandaag ondertekend, met Motorola. Belangrijke onderdelen van deze proef zijn het gebruik van een contactloze chipkaart, de mogelijkheid van achteraf betalen (credit) en de ontwikkeling van een rekencentrum voor vervoersgegevens en financiën.
De tweede pilot is een project van een samenwerkingsverband van vijf stedelijke OV-bedrijven. Het gaat hier om de chipkaart op bus, tram en (deel)taxi: ook wat betreft de mogelijkheden voor het gebruik van de chipkaart bij trajecten waar verschillende tarieven gelden.
Er komt ook een nieuwe tariefstructuur. Voor de reiziger is het in de eerste plaats van belang om met één kaart te kunnen reizen. De overheid en de OV-bedrijven willen via de chipkaart goed inzicht in de prestaties krijgen vanwege de subsidie. Minister geeft 30 miljoen subsidie voor proef OV-chipkaart.