Veel aspirant pc-kopers begrijpen de terminologie van ict-leveranciers niet en stellen hun aankopen uit. Dit zegt chipontwikkelaar AMD op basis van een studie onder meer dan 1500 consumenten in China, Japen en de VS.
Slechts 3 procent van alle respondenten haalde een tien op tien in een (multiple choice) technologiekquiz die peilde naar begrippen als MP3, megahertz of Bluetooth. Slechts 65 procent wist wat het begrip megahertz betekent.
De studie legde het verband bloot tussen kennis van technologie en de neiging tot aankoop ervan. Hoe minder iemand de technologie begrijpt, hoe meer hij neigt zijn aankoop uit te stellen. Zo stelde 40 procent van de respondenten dat ze de aankoop van een pda uitstellen omdat dergelijk toestellen als te complex wordt ervaren.
"De technologiesector spendeert jaarlijks in de Verenigde Staten meer dan 10 miljard dollar aan reclame", aldus vice president corporate marketing Patrick Moorhead van AMD. "Maar wat is het nut daarvan als de helft van onze potentiële klanten het begrip megahertz niet kent, terwijl de term in nagenoeg alle advertenties naar voor wordt geschoven." Hij vindt dan ook dat de sector zijn terminologie dringend moet bijstellen en meer richten op de gebruiker. "De klant moet de voordelen kunnen begrijpen van technologie."
Moorhead vindt het misleidend dat technologie-leveranciers uitpakken met kloksnelheid als verkoopsargument, daarmee verwijzend naar grote concurrent en marktleider Intel. "Opdat de consument voldoende kan begrijpen wat een pc kan betekenen voor hem, moet er een objectieve standaard komen waarmee pc’s onderling vergeleken kunnen worden, onafhankelijk van de verschillende componenten die onder de motorkap zitten."
Uiteindelijk moet de klant een antwoord krijgen op de vraag: "Wat kan ik nu meer doen met mijn nieuwe pc tegenover mijn oude?" En dat liefst uitgelegd in een begrijpelijke taal!
AMD zegt wel meer,
–
maar AMD is ook geen marktleider,
het gaat trouwens niet zo goed met AMD,
misschien moeten ze dat gene wat ze uitspreken…,
is maar een keertje “voor zich houden…”
–
Misschien gaat het in de toekomst dan een stukje beter?!
Hete Post heeft het kennelijk ook niet begrepen.
Zijn verhaal is al net zo onbegrijpelijk en warhoofdig als de meeste reclames en dat geldt heus niet alleen voor PC-reclames. Jammer, dat niemend meer de moeite neemt zich te verplaatsen in de problemen en wensen van de klandizie. Zou het daarom zo slecht gaan in onze ICT-branche?
Ik kan de resultaten alleen maar onderschrijven en ik denk dat iedereen die bijv.ouders heeft die een computer hebben gekocht, dit ook doen.
Hoeveel intern geheugen? 20 Gigabyte
Hoe snel is de computer? 1.2 Megabyte
etc etc
Aan de andere kant moeten verkopers hier veel meer service op bieden