Volgens een recent onderzoek van Emarketer blijft de markt voor elektronische handel groeien, mede dankzij de intensivering van het breedband-surfen.
Het onderzoek naar de Noord-Amerikaanse e-commerce markt brengt dus goed nieuws voor alle e-handelaars. Bovendien wagen ook steeds meer bedrijven zich aan b2b-aankopen via internet. Samen met het grotere breedbandgebruik zorgt dat voor de groei van e-handel, zowel in de b2c- als in de b2b-markt, zo stelt Emarketer. De verbetering van online marketing en betalingsmogelijkheden zorgt volgens de marktanalist voor een extra stimulans.
Het bedrijf voorspelt dan ook dat de Amerikaanse consumenten tegen 2005 meer dan 133 miljard dollar online zullen spenderen – een groei van 50 procent ten opzichte van de verwachte 90,1 miljard dit jaar. Dat betekent dat elke online consument tegen 2005 gemiddeld 928 dollar spendeert – 30 procent meer dan de 717 dollar dit jaar. In dat bedrag zijn niet eens de reisboekingen meegerekend. Van alle surfende Amerikanen ouder dan 14 jaar koopt bijna 62 procent (94,9 miljoen mensen) in 2005 goederen en diensten online. Dit jaar is dat slechts 60 procent, goed voor 81,2 miljoen surfers.
Meer dan 80 procent van de bedrijven uit de Verenigde Staten. hebben inmiddels al online aankopen gedaan. Toch blijven die online aankopen bij de meeste bedrijven beperkt tot minder dan 10 procent van de totale aankoopactiviteit, zo blijkt uit een onderzoek van Forrester Research.