Bedrijven kunnen door uitbesteding van it besparingen verwezenlijken, maar voor de eigen werknemers betekent het een bedreiging van hun job. Gartner raadt dan ook een degelijke begeleiding aan, om stakingen te voorkomen.
Marktanalist Gartner waarschuwt bedrijven die hun it-afdeling willen uitbesteden dat ze zich moeten voorbereiden op mogelijke sociale onrust. In Ierland liet de Irish Bank blijkbaar na om vooraf te overleggen met de vakbond over de uitbesteding van de it-afdeling aan HP. Het gevolg is dat daar nu een staking in de lucht hangt.
Naarmate uitbesteding aan populariteit wint als een middel om kosten te besparen, verwacht Gartner dat ook de onrust onder de interne werknemers zal stijgen. Die werknemers voelen zich zo ook al bedreigd door de vele ontslagenrondes.
Gartner vreest dan ook dat in 2004 niet eens 10 procent van de managers zich voldoende zal voorbereiden op de sociale onrust binnen het bedrijf – met alle gevolgen van dien voor de bedrijfswerking.
De marktanalist raadt bedrijven die willen uitbesteden daarom aan om vooraf cursussen te organiseren voor hun werknemers, de werknemers in andere functies tewerk te stellen of nieuwe functies te creëren, zodat het aantal jobs dat verloren gaat beperkt blijft.
Men is niet geheel onterecht ongerust. De, of een van de, grootste kostenposten waarop bespaart moet worden zijn de personeelskosten. Vaak worden bij uitbestedingen wel personeel overgenomen maar daarvan zijn er een jaar of twee later nog maar weinig in dienst van de nieuwe werkgever.
Een goed lopende eigen ict afdeling kan alleen maar worden vervangen wanneer risico’s behoorlijk worden vergroot en service word beperkt tot een minimum, wat leidt tot minder produktiviteit elders in de organisatie. Hoe kan uitbesteden dan goedkoper zijn?
Risico’s en service bij uitbesteding worden gedekt in het contract.
Bij uitbesteding zullen de kosten voor de ICT aanzienlijk lager zijn. De partner heeft meer en bredere kennis en heeft de beste voorzieningen en standaarden voor handen. Het lijkt mij in ieder geval al duidelijk dat uitbesteding DE weg is in deze moeilijke tijden.
Uitbesteden van ICT diensten is een farce als het doel kostenbesparing is. Ik heb persoonlijk in een 2-tal uitbestedingsprojecten als werknemer gezeten in de verzekeringsbranche. Communicatie naar de werkvloer toe was in beide gevallen zwaar onder de maat, terwijl de heren van partijen zoals Ordina en Pink Roccade vast volhouden dat zij in een uitbestedingstraject open en helder communiceren. Praktijk wees uit dat men het liefst zo min mogelijk info los liet (zowel werkgever als outsourcer). Hierdoor ontstond veel weerstand en resulteerde uiteindelijk in het vertrek van bijna de volledige ICT-beheerafdeling. Gevolg : de organisatie moest 17 personen inhuren om dit verlies op te vangen met als gevolg een verslechtering van de geboden diensten voordat uberhaupt het uitbestedingstraject rond was. De outsourcingpartners zoals Ordina, LogicaCMG en noem ze maar op zijn gebaat bij het zoveel mogelijk neerzetten van eigen personeel. Zij zijn namelijk goedkoper dan personeel overnemen omdat deze vaak betere CAO’s hebben en men als outsourcer dit mee moet nemen in de onderhandelingen. Men is alleen echt geinteresseerd om mensen over te nemen indien het om kritische systemen gaat waar men dan nog geld op kan verdienen. Standaard kantoorautomatiseringspersoneel is vaak alleen een blok aan het been.
Wat hieronder gezegd wordt is natuurlijk onzin. De werkgever is hier duidelijk degene die zijn zaakjes niet slim aanpakt bij het outsourcen van zijn ICT. De communicatie is hier natuurlijk een verantwoordelijkheid van de werkgever en niet zozeer van degene die de ICT overneemt.
Ook het overnemen van het personeel moet de werkgever natuurlijk contractueel vastleggen met het bedrijf dat de ICT overneemt.
Inderdaad Peter de werkgever is hier duidelijk degene die zijn zaakjes niet slim aanpakt door het outsourcen van zijn ICT. In (goed)eigen beheer is de werkgever goedkoper en kwalitatief beter uit. Waarom moet je altijd alle nieuwste snufjes en kennis in huis hebben, om tien keer op je bek te gaan ? Nee, hobbel maar een klein stukje achter de innovator aan dan heb je de minste kosten en het meeste profijt. Kijk dat noem ik nou slim.
Dat de onderneming schuld zou zijn omdat ze een en ander niet gecommuniceerd hebben vind ik onzin. Bij de ICT onderneming bestaat de verantwoordelijkheid om de outsourcende onderneming te wijzen op de complexiteit van dit soort trajecten. Zij pretenderen immers hier ervaring mee te hebben!
Volgens mij zijn er twee aspecten in deze discussie:
1 – Levert uitbesteden van ICT wat op?
2 – Integriteit bij uitbestedingsdeals
Mijn mening: (maar reacties zijn altijd welkom)
1: Er zijn verschillende soorten IT afdelingen. Sommige zijn slagvaardiger georganiseerd als andere. En daar zijn dan verschillende oorzaken voor die niet altijd in handen zijn van de ICT afdeling. Uitbesteden kan een aantal voordelen hebben (kosten, uitgaven, beheersbaarheid, kwaliteit) maar de norm is de status van de huidige ICT afdeling (of dit terecht is of niet). Ik heb legio voorbeelden waar ICT afdelingen vanwege interne spanningen de deur voor outsourcing wel heel ver open gezet hadden.
2:Het inlichten van ICT personeel bij uitbestedingsplannen is een moeilijke kwestie. Je wil geen onnodige onrust binnen de onderneming veroorzaken waar je later weer op terug moet komen en veel bedrijven willen ook nog een zekere onderhandelingspositie behouden ten aanzien van het aantal en de kwaliteit van de bij de deal betrokken ICT medewerkers. Naast dit spanningsveld blijkt uit de praktijk dat het voor de insourcende onderneming essentieel is om bekwame medewerkers mee te krijgen. Dit om de afgesproken servicegraad te halen en houden.
Als ik bij ons in de praktijk kijk dan zie je dat outscoursing vaak helemaal niet slecht is voor de ICT afdeling want het schept nieuwe mogelijkheden. Er blijven mensen nodig op de huidige locatie en onder de vlag van een ICT onderneming bestaat de mogelijkheid om te specialiseren in een interessant vakgebied.
Maar ik heb dan ook een commerciële functie bij een ICT onderneming.