In China krijgen it-reuzen als IBM en HP steeds meer concurrentie van de Chinese bedrijven. De Chinese it-services markt groeide in 2002 met 18,5 procent tot een totale omvang van 3,75 miljard.
Volgens recente onderzoekscijfers van IDC hebben de plaatselijke ondernemingen (zoals Digital China en Legend) nu al meer dan 55 procent van China’s it-services markt in handen, terwijl dat in 1999 nog maar 45 procent was. Die lokale it-bedrijven hebben het voordeel dat ze lage werkingskosten hebben en een uitgebreid verkoopkanaal, gecombineerd met een goede kennis van de plaatselijke markt.
Toch stelt IDC dat de grote Amerikaanse leveranciers van it-services, zoals IBM en Hewlett-Packard, zich niet meteen zorgen hoeven te maken, aangezien de Chinese bedrijven nog niet zo sterk staan op het vlak van technologie. IDC raadt de it-reuzen dan ook aan om een verticale strategie te ontwikkelen voor de Chinese markt en partnerschappen te sluiten met plaatselijke leveranciers en systeem integrators.
De Chinese services markt groeide in 2002 met 18,5 procent tot een totale omvang van 3,75 miljard. Die groeispurt kan worden een beschouwd als een inhaalbeweging. De Chinese markt wordt voorlopig nog steeds gedomineerd door hardware. Software en services leveren samen niet eens 30 procent van de totale waarde. Maar daar lijkt nu in versneld tempo verandering in te komen.