Datamonitor voorspelt een vertienvoudiging van de besteding aan breedband in Europa tussen 2003 en 2006. Dan zouden de Europese consumenten samen 3,4 miljard dollar uitgeven aan en op het snelle internet.
Volgens marktonderzoeker Datamonitor moeten providers niet te veel verwachten van de inkomsten uit abonnementen. Ze moeten het gros van hun inkomsten halen uit de verkoop van content. De marktonderzoeker voorspelt dat tegen 2006 al 41 miljoen Europese gezinnen op een breedband internetverbinding surfen. Nu zijn dat er nog maar 10 miljoen.
Duitsland blijft het land met de grootste aantal breedbandgebruikers, maar het Verenigd Koninkrijk zou Frankrijk verdringen van de tweede plaats, door de felle concurrentie onder de Britse providers en de daaruit voortvloeiende prijsdalingen en marketingcampagnes. Datamonitor denkt dat DSL-verbindingen meer populait worden dan kabelverbindingen. Alleen in Nederland zou de kabel de meest gebruikte breedbandbrenger worden.
Net als andere analisten stelt ook Datamonitor dat breedband alleen op grote schaal kan doordringen als de abonnementsprijs daalt tot maximaal 25 dollar. Daardoor dalen natuurlijk ook de winstmarges van de providers. Daarom moeten die providers volgens Datamonitor meer "exclusieve" content gaan leveren waarvoor gebruikers willen betalen.
Voorlopig blijven vooral goksites en pornosites betalende gebruikers trekken. Mogelijk groeit ook de bereidheid om te betalen voor sites waar je muziek kunt downloaden of spelletjes kunt spelen.