De Franse financiële-dienstverlener Axa heeft IBM in de hand genomen voor het leveren van it-dienstverlening. Met de meerjarenovereenkomst is een bedrag van rond de één miljard dollar gemoeid.
Volgens de overeenkomst zorgt IBM ervoor dat de komende zes jaar alle servers, mainframes en opslagsystemen van Axa operationeel blijven. IBM ‘verkoopt’ zijn diensten op een zogenoemde ‘vraag’-basis. Dit betekent dat Axa alleen betaalt voor aangevraagde hulp bij de it-dienstverlener. Het bedrijf denkt met deze constructie vele miljoenen dollars te kunnen besparen op service en ondersteuning.
Als onderdeel van het contract gaat IBM de training van Axa-mensen verzorgen. Ook stelt het een team van consultants samen die het management van de ‘verzekeraar’ moet bijstaan bij het nemen van strategische keuzes.
In tegenstelling tot gangbare uitbestedingscontracten blijven apparatuur en personeel eigendom van Axa. Normaliter gaan deze over naar de it-dienstverlener.
Met dit laatste aspect geeft IBM aan een andere weg in te slaan bij dienstverlening. Door de economische malaise is de druk daar erg groot. Voor Big Blue reden om weer een ontslagronde door te voeren. Er moeten bij de divisies Global Services en Software 1000 mensen extra weg, ongeveer 0,5 procent van het totaal aantal werknemers bij deze divisies (215.000 mensen). Afgelopen jaar moesten al 15.000 werknemers hun heil elders zoeken, maar door de overnames van Pricewaterhouse Coopers en Rational kwamen er weer vele duizenden bij. De ontslagronde heeft alleen betrekking op de Amerikaanse vestigingen.