Nederlandse ondernemers zijn nauwelijks meer bang om hun it uit te besteden. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesclub Morgan Chamber en onderzoeksbureau Giarte onder 165 managers van grote Nederlandse ondernemingen.
De angst om controle te verliezen over ict-processen en vertrouwelijke gegevens heeft in het verleden altijd een belangrijke rol gespeeld voor terughoudendheid in het de deur uit doen van het beheer. Leveranciers kunnen tegenwoordig voldoende veiligheid en betrouwbaarheid garanderen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat grote Nederlandse firma’s gemiddeld 16 procent van hun it-budget uitgeven aan uitbesteding. De branches die het meest uitbesteden zijn de zakelijke dienstverlening (23 procent) en de industrie (22 procent). De financiële sector en de non-profit sector (overheid, zorg en onderwijs) blijven achter bij het gemiddelde.
De helft van de organisaties geeft aan plannen te hebben om in de nabije toekomst meer it uit te besteden. Belangrijke redenen zijn ontevredenheid over de hoogte van de kosten en de beperkte klantgerichtheid van de automatiseringsafdeling. Volgens de onderzoekers biedt uitbesteding als belangrijkste voordeel dat de ’time-to-market’ kan worden versneld, omdat nieuwe systemen sneller kunnen worden opgeleverd.
Wel blijken ondernemers minder genegen te zijn tot het uitbesteden van complete en sterk IT-gedreven bedrijfsprocessen (business process outsourcing). Voor slechts 10 procent van de ondervraagden is dit een optie. Volgens Morgan Chambers is een van de redenen hiervoor dat Nederlandse it-leveranciers nauwelijks bereid zijn te investeren in deze dienstverlening, vanwege de aanhoudende economische malaise.
Voorts ziet slechts 6 procent van middelgrote en grote Nederlandse bedrijven offshore-applicatieontwikkeling in lagelonenlanden als een serieuze mogelijkheid om de it-kosten te verlagen.
Als push factor is de geringe servicegerichtheid van IT afdelingen een belangrijke indicator – zeker gezien de praktijk van outsorucing waarbij je je eigen IT afdeling houdt, maar dan als onderdeel van een externe, geshortliste supplier, maar met wat meer overhead en een extra marge er op – tenminste als er nog ICT-bedrijven zijn die winst maken. Indien het dan toch goedkoper is, is het wel een ernstige aanklacht tegen het eigen IT management. De voordelen van schaalgrootte zijn voor ietwat grotere bedrijven nauwelijks aanwezig – behalve voor investeringen als een ACD systeem en een registratiepakket. Dan wordt alleen de registratie beter – de storingen blijven.