Bij EDS Nederland zijn 130 medewerkers ontslagen, een uitvloeisel van een begin september aangekondigde herstructurering. Het aantal ligt wel een stuk lager dan was verwacht.
Directeur Coks Stoffer meldde eind vorig jaar dat de ontslagronde niet op zo’n driehonderd medewerkers, maar op ‘slechts’ honderddertig betrekking zou hebben. Door het binnenhalen van nieuwe opdrachten hoefde EDS minder diep te snijden in het personeelsbestand. De ontslagen medewerkers, die gisteren de onheilstijding hebben vernomen, zitten voornamelijk bij de applicatieve en de financiële afdelingen. De infrastructurele tak blijft buiten schot.
De sanering hoort bij een wereldwijde operatie die de kosten omlaag moet brengen. De nadruk ligt daarbij op het bundelen van kennis in expertisecentra, waardoor EDS zijn dienstenaanbod op een gestandaardiseerde manier organiseert. Daarnaast richt de Amerikaanse automatiseerder eenshared service center in voor de financiën, waardoor er bij lokale vestigingen minder boekhouders nodig zijn.