Het Overheidsloket, het digitale loket van de overheid, wordt wekelijks zo’n 20.000 keer geraadpleegd. Dit blijkt uit cijfers van beheerder E-Grant Publishing uit Amsterdam.
Het loket is in april 2003 gelanceerd en omvat meer dan 2.500 producten en diensten van overheden. Hiermee levert het Overheidsloket een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de dienstverlening van de overheid aan haar burgers. Onlangs is door Ictu, ict-uitvoeringsorganisatie van en voor overheden, besloten dat het beheer van het Overheidsloket ook de komende jaren ligt bij E-Grant Publishing uit Amsterdam.
Als onderdeel van de websitehttp://www.overheid.nl, die per week ongeveer 80.000 bezoekers trekt, is het Overheidsloket een belangrijk instrument in het kader van de huidige kabinetsdoelstellingen. Zoals onlangs geformuleerd in het Actieprogramma Andere Overheid moet in 2007 65 procent van de publieke dienstverlening via internet verlopen.
Het Overheidsloket heeft een doorverwijsfunctie en is bedoeld voor burgers én bedrijven. Alle diensten van de rijksoverheid die een wettelijke basis hebben, zijn in het Overheidsloket opgenomen en gekoppeld aan de instantie die de dienst uitvoert. Deze diensten lopen uiteen van subsidies, belastingen en uitkeringen, tot vergunningen, meldingsplichten en inzagenmogelijkheden. In het Overheidsloket zijn – naast een beschrijving van de dienst – onder meer de desbetreffende voorwaarden, aanvraagprocedure, uitvoerende instantie, deeplinks en formulieren opgenomen.