'Geef ICT bij waterschappen betere borging'

14-12-2012 16:05 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: IT-auditing | Lees meer over de bedrijven: Twynstra Gudde, Logica, Het Waterschapshuis | Er is 1 reactie op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

De evaluatiecommissie van Tax-i beveelt de waterschappen aan te zorgen voor randvoorwaarden en uitgangspunten bij gezamenlijke ict-projecten. Anders is een nieuw Tax-i-debacle niet ondenkbaar. Het gaat bijvoorbeeld om een breedgedragen steun en een andere opzet voor het Waterschapshuis, meer externe reviews en audits en een ict-opfrisbeurs voor bestuurders.

De commissie schrijft dit in de begeleidende brief bij het 'Evaluatieonderzoek Tax-i' die aan het bestuur van de Unie van Waterschappen is gestuurd. Twynstra Gudde voerde dit onderzoek uit in opdracht van de evaluatiecommissie die in maart 2012 werd ingesteld nadat de bouw van een gezamenlijk belastingsysteem door Logica definitief werd gestaakt.

Volgens de commissie moeten de waterschappen vooraf kritisch kijken naar de te verwachten opbrengsten van een ict-samenwerking. Ook moet vooraf worden bepaald over welke competenties bestuurders en ambtenaren van waterschappen dienen te beschikken om aan dergelijke projecten succesvol sturing en leiding te kunnen geven.

Twynstra Gudde heeft in het rapport een aantal aanbevelingen gedaan die volgens de commissie door de Unie van Waterschappen snel moeten worden overgenomen. Zij adviseert de unie om aan het bestuur van de stichting Het Waterschapshuis te vragen deze aanbevelingen te vertalen in een concrete lijst met actiepunten.

Aanbevelingen

Het gaat om de volgende vier punten:

1. Definieer Het Waterschapshuis 2.0

Daarbij gaat het om de omzetting van Het Waterschapshuis van een stichting naar een gemeenschappelijke regeling. Dat moet de betrokkenheid van de waterschappen bij de gemeenschappelijke ict-organisatie vergroten, zodat het geschonden vertrouwen teruggewonnen kan worden.

2. Zorg voor een duidelijke rol en taakafbakening van Het Waterschapshuis

Er dient een herdefiniëring van de doelstelling, ambitie, rollen en taken van Het Waterschapshuis te moeten plaatsvinden. Daarbij hoort er onderscheid te worden gemaakt tussen de beheer-, ontwikkel- en sturende, en kaderstellende functies op ict-gebied. Voor een duidelijke taakafbakening moet Het Waterschapshuis 2.0 geen producten leveren die kapitaalintensief en risicovol zijn. Het eigendom van dit producten behoort bij marktpartijen of de waterschappen zelf te berusten.

3. Bouw extra waarborgen in bij eventuele toekomstige gezamenlijke projecten

In het onderzoeksrapport van Twynstra Gudde wordt aangegeven dat bij toekomstige ict-projecten, waar meerdere waterschappen bij betrokken zijn, een 'proof of concept'-toetsing dient plaats te vinden, naast een opdeling in achtereenvolgende projectonderdelen. Ook moeten vooraf externe reviews en audits worden ingepland om de te bereiken mijlpalen te toetsen. Dit maakt het mogelijk om op bestuurlijk niveau tijdens een project 'go/no go'-besluiten te nemen.

4. Vergroot kennis bestuurders van complexe ict-trajecten

De betrokkenheid van bestuurders moet veel groter worden. Zij laten zich nu afschrikken door de vaak technische complexiteit. Daardoor dreigt de bestuurlijke verantwoordelijkheid op te grote afstand te worden uitgeoefend. Het opleiden en bijspijkeren van bestuurders op ict-gebied is dus noodzakelijk. De commissie wijst er op dat er bij de rijksoverheid hiervoor studiefaciliteiten zijn ontwikkeld.
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

15 vacatures
Software Engineer

Liander , Arnhem

Functioneel beheerders Programma Digitaal Werken

Jeroen Bosch Ziekenhuis , 's-Hertogenbosch

Geo-ICT Developer

Ordina , Nieuwegein

Java Developer - regio Noord

Ordina , Nieuwegein

Google Glass Developer

Ordina , Nieuwegein

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 2037 6.81
Klik voor meer info 2 1525 6.70
Klik voor meer info 3 1236 6.70
Klik voor meer info 4 1144 6.65
Klik voor meer info 5 890 6.56
Klik voor meer info 6 610 6.34
Klik voor meer info 7 433 6.32
Klik voor meer info 8 1097 6.11
Klik voor meer info 9 722 6.08
Klik voor meer info 10 462 6.06